söndag 4 oktober 2009

(Min) stad


Jag är född i en liten stad. Alldeles för liten för mig.

Jag hade några vänner där. Vi gjorde aldrig något speciellt.

Vi gick en runda eller cyklade eller åkte buss.

Någon gång då och då gick vi på fest, men vi drack aldrig.

Satt bara och tittade på de andra fulla människorna.

Jag drömde mig alltid bort därifrån. Till en stad där människor var annorlunda.

Till människor som inte tyckte att beatles var värdelösa och musik var töntigt.

Mina vänner och jag brukade prata om att lämna staden.
Jag har alltid vetat att vi skulle göra det en dag.
Att folk i staden sakta men säkert skulle glömma att vi någonsin funnits där.
Glömma våra namn och utseende.


Jag kommer ihåg att jag var femton år. Jag såg min chans att sticka för gott.
Sökte in till musikgymnasiet i Malmö. Tänkte att där borde det väl finnas någon som tycker att Beatles och musik inte är helt fel.
Jag hade rätt!
Det var början på något nytt.
Början på mitt nya liv.
Sen har det bara blivit bättre och bättre.
Mina vänner gick på gymnasiet i helsningborg.
Efter gymnasiet flyttade (nästan) alla. Till Olika städer.
Den ena till stockholm
Den andra till Los angeles
Den tredje hon bor kvar i landskrona, men har i alla fall flyttat hemifrån
Jag flyttade till Köpenhamn.
Vi fick nya liv.
Nya vänner
Nya upplevelser
och när jag tänker på det är jag glad att vi lämnade Landskrona. Annars hade vi kanske också varit Sverige Demokrater och gillat att hänga på Tages om lördagkvällarna.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar